روش های اجتناب از افتادن در دام وعده های طلایی

منتشر شده در 15 بهمن 1397

 الف. هدف کانادا از ایجاد برنامه های مهاجرتی ، تامین منافع اقتصادی این کشور است و نه انجام امور خیریه یا کمکهای انساندوستانه یا گرفتن مبالغ گزاف نقدی از متقاضیان. به همین خاطر کسانی که در برنامه های مهاجرتی پذیرفته می شوند عبارتند از:

  1. کسانی که در کانادا (بویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) تحصیل کرده و خودشان را برای کار کردن در کانادا آماده کرده اند.
  2. کسانی که از طریق برنامه های مهاجرت کاری (مثل برنامه مشاغل مورد نیاز استان ساسکاچوان) برای کار کردن به کشور کانادا وارد می شوند.
  3. کسانی که از طریق برنامه های مهاجرت اقتصادی – تجاری (مثل برنامه کارآفرینی یا خوداشتغالی) به کانادا وارد میشوند و قبل از ورود به این کشور صلاحیت آنها برای کار کردن در کانادا احراز شده است.

دولت فدرال کانادا و تمام دولت های استانی، بغیر از استان کبک، برنامه سرمایه گذاری (یعنی مهاجرت به کانادا صرفاً از طریق انتقال سرمایه) را حذف کرده اند چون نمی خواهند که افرادی بتوانند به صرف داشتن مبالغ بالای نقدی به کانادا وارد بشوند. بنابراین کسانی که به متقاضیان وعده می دهند که به صرف داشتن مبالغ بالا و انتقال آن مبالغ به کانادا کارت اقامت دایمی کانادا را کسب خواهند کرد به متقاضیان «وعده طلایی» می دهند که معمولاً قابل تحقق نیست.

ب. در کانادا برای انجام هر فعالیتی باید دارای اطلاعات و مجوز لازم برای این کار بود. برای انجام فعالیت های مهاجرتی یا باید وکیل دادگستری در کانادا بود یا مشاور مهاجرتی دارای مجوز از موسسه «آی.سی.سی.آر.سی» و یا سردفتر اسناد رسمی در استان کبک. در بین سه گروه فوق فقط مشاورین مهاجرتی هستند که به طور تخصصی دوره های آموزشی مربوط به مهاجرت را گذرانده و هر سال نیز باید در دوره های بازآموزی سالانه شرکت کنند. اسامی این افراد در وبسایت های خاص مربوط به وکلای دادگستری یا مشاورین مهاجرت یا سردفتران ذکر شده و قابل بررسی و کنترل کردن است. بنابراین:

  1. آژانس های مسافرتی که دارای مجوز برای کمک به خرید بلیط برای مسافرین هستند دارای اطلاعات، تجربه و مجوز لازم برای گرفتن ویزا یا انجام کارهای مهاجرتی نیستند.
  2. در مقررات ایران چیزی به اسم «آژانس مهاجرتی» پیش بینی نشده و بنابراین کسانی که با این عنوان به فعالیت مشغول هستند اطلاعات، تجربه و بویژه مجوز انجام فعالیت های مربوط به گرفتن ویزا یا مهاجرت به کانادا را نه در ایران دارند و نه در کانادا.

 

  1. وکلای دادگستری در ایران که وظیفه آنها دادن مشاوره حقوقی و پیگیری دعاوی در مراجع قضایی ایران است دارای اطلاعات، تجربه و مجوز لازم برای گرفتن ویزا یا انجام کارهای مهاجرتی کانادا نیستند. البته این وکلا می توانند در همکاری با وکلای دادگستری یا مشاورین مهاجرت در کانادا و تحت نظارت آنها، ارایه خدمات مهاجرتی را تسهیل کنند.
  2. افرادی که برای تحصیل در کانادا حضور دارند به صرف گرفتن پذیرش تحصیلی برای خودشان ، اطلاعات، تجربه و مجوز لازم برای دخالت در زمینه گرفتن ویزای اقامت موقت یا مهاجرت به کشور کانادا را ندارند. فعالیت آنها در زمینه گرفتن ویزای اقامت موقت یا مهاجرت به کانادا جرم محسوب شده و قابل پیگیری قانونی است.
  3. در کشور کانادا مداخله افرادی غیر از وکلای دادگستری کانادا یا مشاورین مهاجرت دارای مجوز از موسسه «آی.سی.سی.آر.سی» یا سردفتران اسناد رسمی در استان کبک، در امور مربوط به اخذ ویزا یا امور مهاجرتی جرم محسوب شده و دارای مجازات قانونی (حبس و جریمه بالای نقدی) است. از نظر قوانین کانادا ،مداخله افرادی که دارای مجوز قانونی لازم نیستند در امور مربوط به اخذ ویزا یا امور مهاجرتی در سایر کشورها نیز نقض قوانین و مقررات کانادا تلقی می شود.

پ. تضمین نتیجۀ درخواست گرفتن ویزای اقامت موقت یا گرفتن کارت اقامت دایمی کانادا برخلاف مقررات حاکم بر فعالیت در زمینه امور مهاجرتی است و در کشور کانادا هیچ وکیل دادگستری یا مشاور مهاجرتی دارای مجوز از موسسه «آی.سی.سی.آر.سی» حق دادن تضمین برای کسب نتیجه موفقیت آمیز را ندارد. بنابراین اگر کسی ادعا می کند که وی وکیل دادگستری در کانادا یا مشاور مهاجرتی دارای مجوز از موسسه «آی.سی.سی.آر.سی» یا سردفتر در استان کبک است و به متقاضیان وعدۀ تضمینی برای گرفتن ویزای اقامت موقت یا کارت اقامت دایمی کانادا را می دهد باید وضعیت او را بررسی کرد: این شخص یا واقعاً در کانادا وکیل دادگستری یا مشاور مهاجرتی یا سردفتر اسناد رسمی استان کبک نیست و یا در حال نقض مقرراتی است که باید در حین انجام وظایفش رعایت کند.

ت. نکته بعدی این که برای اجتناب از افتادن در دام وعده های طلایی و از دست دادن پول و وقت متقاضیان و بدتر از آن محروم شدن از گرفتن هر نوع ویزای کانادا برای مدت 5 سال  - به این خاطر که آژانس های مسافرتی یا وکلای دادگستری ایران (که با افراد دارای مجوز در کانادا همکاری نمی کنند) یا باصطلاح آژانس های مهاجرتی ممکن است اطلاعات نادرست را در پرونده شما ارایه نمایند تا کار گرفتن ویزای شما را تسهیل کنند – کار خودتان را به کسانی بسپارید که دارای مجوز قانونی و اطلاعات و تجربه لازم در این زمینه هستند.

ث. آخرین توصیه این است که داشتن مجوز قانونی لازم و همچنین داشتن اطلاعات و تجربه در زمینه امور اخذ ویزا و امور مهاجرتی البته برای سپردن پرونده به وکلای دادگستری یا مشاورین مهاجرت یا سردفتران استان کبک کافی نیست.

 

رعایت اصول اخلاقی توسط این افراد نیز ضروری است چون رعایت قانون زمانی معنای واقعی خودش را پیدا می کند که اصول اخلاق کاری (اتیکز) نیز رعایت شود.

 


هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید


کاراکتر باقیمانده